dissabte, 6 de juliol de 2013

L’ESCOLA D’ESTIU D’FPA REIVINDICA L’ENSENYAMENT AL LLARG DE LA VIDA COM A EINA DE DESENVOLUPAMENT HUMÀ I SOCIAL



Durant els dies 3, 4 i 5 de juliol Alfafar ha acollit l’Escola d’Estiu d’FPA on al voltant de 300 mestres , professors i alumnes vinguts de diferents escoles d’adults d’arreu del País Valencià han compartit diversos espais de reflexió  i investigació sota una premissa clara i  fonamental en tot procés d’aprenentatge:  aprendre , educar-se , ensenyar i ensenyar-se és un intercanvi humà i necessari per al desenvolupament personal i en conseqüència per a l’avanç de la societat per a la consecució d’uns valors i drets comuns que ens permeten viure en pau , llibertat i benestar. 

Sota el lema “Pedagogies de llibertat i didàctiques de l’experiència en l’FPA”  els diversos tallers i seminaris programats al llarg dels tres dies han propiciat la COoperació i la col·laboració entre els participants en un diàleg constant i enriquidor que han permés analitzar i aprendre metodologies i didàctiques que faciliten el procés d’aprenentatge en les persones adultes en el seminari impartit per Glòria Díaz de la
Universitat de Barcelona.; refermar el paper de la conversa com a eina que interactua i teixix el procés d’aprenentatge a través de les relacions que s’estableixen  entre els interlocutors del procés aprenents, és a dir entre professors i alumnes i alumnes i mestres, en el seminari  impartit per Anna Gómez de la Universitat de Vic; o el paper de l’escriptura , escriure com a eina que configura la creació de processos educatius i d’aprenentatge socials  o el paper de les tecnologies audiovisuals i multimèdia com a instruments educatius ens els tallers impartits per Pep Aparició –TAREPA  i Miguel Ángel Baixauli, director de cinema.
No s’ha oblidat però que el lleure, l’oci, les converses disteses també són font d’intercanvi i de coneixença prèvia a l’estudi i la reflexió. Conéixer-nos és també gaudir junts i per això l’escola d’estiu no oblida deixar espais per a aquest afer tan necessari i així els assistents pogueren gaudir  d’itineraris ecològics i populars amb una passejada en barca per l’Albufera .
L’Escola d’Estiu es tancà divendres amb la posada en comú i l’anàlisi dels tres dies i també de la sorpresa i preocupació que ha suposat per al món educatiu de la formació d’adults l’aprovació per part del Govern Valencià de l’Avantprojecte de Llei de Formació de Persones Adultes ,el 28 de juny, últim dia de classe en els centres d’adults.
La sorpresa que ha suposat  l’aprovació d’aquest avantprojecte s’ha tornat aviat en preocupació ja que en línies generals suposaria la desaparició de l’actual xarxa de centres i la creació d’una de nova  que prioritzaria la semipresencialitat i l’educació a distància i la creació de dos tipus de centres, amb la consegüent disminució en el nombre de centres, sobretot municipals, que podrien oferir estudis de Graduat en secundària i en un deteriorament de la qualitat i de l’oferta educativa en formació d’adults arreu de tot el país.
En una reunió improvisada s’acordà proposar de forma urgent una assemblea de la Mesa d’Agents Socials perquè s’analitze l’avantprojecte i les línies d’actuació que caldrà seguir de manera immediata. També i per unanimitat tant dels mestres com dels alumnes i les associacions presents es va voler deixar constància que el model actual (encara no desenvolupat del tot) és un model efectiu, barat i sobretot útil per a la formació de persones