Durant els dies 3, 4 i 5 de juliol Alfafar ha
acollit l’Escola d’Estiu d’FPA on al voltant de 300 mestres , professors i
alumnes vinguts de diferents escoles d’adults d’arreu del País Valencià han
compartit diversos espais de reflexió i
investigació sota una premissa clara i fonamental en tot procés d’aprenentatge: aprendre
, educar-se , ensenyar i ensenyar-se és un intercanvi humà i necessari per al
desenvolupament personal i en conseqüència per a l’avanç de la societat per a
la consecució d’uns valors i drets comuns que ens permeten viure en pau ,
llibertat i benestar.
Sota el lema “Pedagogies de llibertat i
didàctiques de l’experiència en l’FPA”
els diversos tallers i seminaris programats al llarg dels tres dies han
propiciat la COoperació i la col·laboració entre els participants en un diàleg
constant i enriquidor que han permés analitzar i aprendre metodologies i didàctiques que faciliten el procés d’aprenentatge en
les persones adultes en el seminari impartit per Glòria Díaz de la
Universitat de Barcelona.; refermar el paper de la conversa com a eina que interactua i
teixix el procés d’aprenentatge a través de les relacions que s’estableixen entre els interlocutors del procés aprenents,
és a dir entre professors i alumnes i alumnes i mestres, en el seminari impartit per Anna Gómez de la Universitat de Vic; o el paper de l’escriptura , escriure com a eina que configura la creació
de processos educatius i d’aprenentatge socials o el paper de les tecnologies audiovisuals i multimèdia com a instruments educatius ens
els tallers impartits per Pep Aparició
–TAREPA i Miguel Ángel Baixauli, director de cinema.
No s’ha oblidat però que el lleure, l’oci, les
converses disteses també són font d’intercanvi i de coneixença prèvia a l’estudi
i la reflexió. Conéixer-nos és també gaudir junts i per això l’escola d’estiu
no oblida deixar espais per a aquest afer tan necessari i així els assistents
pogueren gaudir d’itineraris ecològics i
populars amb una passejada en barca per l’Albufera .
L’Escola d’Estiu es tancà divendres amb la
posada en comú i l’anàlisi dels tres dies i també de la sorpresa i preocupació
que ha suposat per al món educatiu de la formació d’adults l’aprovació per part
del Govern Valencià de l’Avantprojecte
de Llei de Formació de Persones Adultes ,el 28 de juny, últim dia de classe
en els centres d’adults.
La sorpresa que ha suposat l’aprovació d’aquest avantprojecte s’ha
tornat aviat en preocupació ja que en línies generals suposaria la desaparició
de l’actual xarxa de centres i la creació d’una de nova que prioritzaria la semipresencialitat i l’educació
a distància i la creació de dos tipus de centres, amb la consegüent disminució
en el nombre de centres, sobretot municipals, que podrien oferir estudis de Graduat
en secundària i en un deteriorament de la qualitat i de l’oferta educativa en
formació d’adults arreu de tot el país.
En una reunió improvisada s’acordà proposar de forma
urgent una assemblea de la Mesa d’Agents Socials perquè s’analitze l’avantprojecte
i les línies d’actuació que caldrà seguir de manera immediata. També i per
unanimitat tant dels mestres com dels alumnes i les associacions presents es va
voler deixar constància que el model
actual (encara no desenvolupat del tot) és un model efectiu, barat i sobretot
útil per a la formació de persones